A C-vitamin: 7 ok, amiért érdemes nap, mint nap fogyasztanod!

A C-vitamin egy rendkívül nélkülözhetetlen vitamin, amely számos olyan testi funkciót támogat, mint például az anyagcsere vagy az emésztés. Érdemes naponta testsúlykilogrammonként 30mg C-vitamint fogyasztanunk ahhoz, hogy elkerüljük azokat a betegségeket és egészségügyi problémákat, amiket hiánya okoz. Intenzívebb életvitel esetén ez a szám még ennél is nagyobb lehet. Ez a mennyiség viszont a már kialakult betegség esetén akár 2-3000mg is lehet.

Íme 7 jó ok arra, hogy miért fontos a megfelelő C-vitamin-bevitel!

A C-vitamin elősegíti a csontok jobb egészséget.

Megállapították, hogy a megfelelő C-vitamin bevitel javítja a csontsűrűséget, ezáltal csökkenti a törések és a csonttal kapcsolatos betegségek kockázatát. Ez a vitamin különösen fontos a csontritkulás kialakulásának megfékezésében.

Megakadályozza a skorbut kialakulását.

A folyamatos C-vitamin hiány skorbutot okozhat. A skorbut egy olyan állapot, amit gyakori véraláfutás és ízületi fájdalom jellemez. Súlyos esetekben a skorbut a fogak kiesését is okozhatja, és megakadályozhatja a sebek megfelelő gyógyulását, ami fertőzésekhez vezethet. Ezenkívül hiánya anémiát, spontán vérzést, gyulladást és fekélyeket okozhat az ínyben.

Segíti a kollagéntermelést.

Segít megelőzni a kollagéntermelés problémáival járó szövődményeket, mint például az ínyek vérzése, a bőrfekélyek és a törékeny csontok. A kollagén a csontok, az izmok, a bőr és az inak nélkülözhetetlen alkotóeleme. Gátként szolgál a test különböző szerveinek védelmében és fontos szerepet játszik a bőr rugalmasságának és egészségének megőrzésében.

Fokozza az anyagcserét.

A Nápolyi Egyetem kutatói úgy találták, hogy a C-vitamin hozzájárul a vércukorszint és a koleszterinszint csökkentéséhez a 2. Típusú cukorbetegséggel diagnosztizált embereknél. A tanulmány, azt is kimutatta, hogy a vitamin elősegítette a szabadgyökök mennyiségének csökkenését is.

A C-vitamin fokozza az immunitást.

Erős antixidánsként megerősítheti az immunrendszert, hogy megvédje a testet a kórokozóktól és a betegségeket okozó szabadgyököktől. Serkenti a fehérvérsejtek képződését is, amik segítenek megvédeni a testet a fertőzésektől.

Enyhíti a megfázás tüneteit.

Kutatók bizonyítékot találtak arra, hogy az a vitamin csökkentheti a megfázás mértékét és időtartamát azáltal, hogy enyhíti a tüneteket, beleértve az orrfolyást, a köhögést, a torokfájásd és a lázat is.

Segít megelőzni a vashiányt.

A C-vitaminban gazdag ételek elősegíthetik a testben a vas felszívódását. A vas alapvető szerepet játszik a vörösvértestek termelődésében is. Ha a vas rosszul szívódik fel, akkor a test veszélybe kerülhet a vashiány miatt, hiszen vérszegénységet okozhat. A megfelelő C-vitamin bevitel csökkentheti a vérzsegénység kockázatát és javíthatja a vér vasszintjét.

A megfelelő C-vitamin bevitel megvédi a testet a különféle betegségektől és egészségügyi komplikációktól.

Sajnos az emberi test nem képes tárolni és előállítani a C-vitamint. Szakemberek ajánlják, hogy igyekezzünk naponta pótolni ezt az igen fontos vitamint. Különböző élelmiszerek, gyümölcsök, zöldségek vagy étrendkiegészítők formájában is pótolhatjuk a megfelelő mennyiséget.

A következő ételek segíthetnek a pótlásban:

  • Piros és zöld paprika
  • Paradicsomlé
  • Narancs
  • Eper
  • Papaja
  • Grapefruit
  • Brokkoli
  • Ananász
  • Kiwi
  • Kakukkfű
  • Karfiol
  • Citrom
  • Alma
  • Káposzta
  • Csipkebogyó
  • Fekete ribizli
  • Kelbimbó
  • Mangó
  • Karalábé