Kiegészíteni

Az étrend-kiegészítő a hagyományos étrend kiegészítését szolgáló olyan élelmiszer, amely koncentrált formában tartalmaz tápanyagokat vagy egyéb táplálkozási vagy élettani hatással rendelkező anyagokat és amivel érdemes kiegészíteni a mindennapi étkezést.

Kiegészíteni vagy nem kiegészíteni?

Ha egészséges vagyok, miért kell vitaminokat szednem?

A betegségek prevenciója a hosszú távú egészség kulcsa, nem pedig a betegség elleni harc, ha az egyszer már kialakult. Megelőzhetjük a betegségeket — vagy legalábbis a kockázatot csökkenthetjük —, ha gyümölcsben és zöldségben gazdag étrenden élünk, ha eleget mozgunk, és ha nem utolsósorban pótoljuk a szükséges vitaminokat a szervezetünk számára.

Bár a vitaminok sokat javíthatnak a szervezetben végbement károkon, és megállíthatják vagy legalábbis lassítják sok betegség előrehaladását, sokkal kedvezőbb, ha egészségünket próbáljuk megőrizni. Ha valóban jó egészségnek örvendünk, akkor akár évekbe is telhet, míg a vitamin kedvező hatását észleljük. De azt azért biztosan észrevesszük, hogy nem betegszünk meg olyan gyakran, mint azok az emberek, akik nem szednek vitaminokat. Koleszterin-szintünk és vérnyomásunk nyilván nem szökik fel olyan magasra, mint az övék. Nem érzünk majd olyan gyakran fájdalmat, és biztosan tele leszünk energiával.

A 100% javasolt napi bevitel elég?

Valójában sok orvos és kutató véleménye szerint az RDA (javasolt napi bevitel, ma már NRV-nek hívják) idejétmúlt és konzervatív előírás. Ez esetben pedig az emberek az NRV szerint bizony alultápláltak a vitaminok tekintetében. Ha autók lennénk talán már füstölögnénk.

Az alternatív vitaminszemlélet kutatói szerint az NRV értékek többszörösére van szükség ahhoz, hogy a szervezet semmilyen körülmények között se szenvedjen hiányt ezen tápanyagokból. Tehát nem elég a minimummal kiegészíteni az étkezést.

Például C-vitaminból, ahol az NRV mennyiség mindössze 80 mg, a téma kutatói minimum 500-1000 mg-ot javasolnak (Az „Új tápanyag táblázat” (Medicina, 2005) 2000 mg/nap-ban rögzíti a C-vitamin bevitel felső határát felnőtteknél, de alapvetően nem tér el a korábban ajánlott mennyiségektől (90 mg/nap felnőtteknek), míg ugyanitt a sportolóknak ajánlott napi bevitel 100-500 mg/nap, tehát ez már a hagyományos szemlélet része, megemlítve, hogy napi 3-5 g sem túlzás, betegségek esetén pedig még ennek is a többszörösére lehet szüksége. A téma kutatói, többek között olyan Nobel-díjas kutatókra hivatkoznak, mint Szent-Györgyi Albert, vagy Linus Pauling, akik maguk is a nagy mennyiségű vitaminhasználat mellett érveltek, és dokumentációk szerint fogyasztottak is.

Vagy itt egy másik példa: A B6-vitamin, a folsav , és az E-vitamin az egészséges szív legfőbb kellékei. Egy kutatás, amelyet a Harvard Egyetem professzorai végeztek, kimutatta, hogy a folsav és a B6-vitamin megvéd a szívkoszorúér-betegségtől. Mindenesetre az ehhez szükséges dózis a javasolt napi bevitel háromszorosa vagy még többszöröse volt. Az E-vitamin is hasonlóan hasznos a szív számára napi 400 NE mennyiségben, ami négyszerese a javasolt napi bevitelnek.

Végül, ne ijedjünk meg, ha a készítmény, amelyet vásárolunk, az NRV 400 százalékát tartalmazza az adott tápanyagból. Ez a mennyiség négyszer és nem négyszázszor több a javasolt napi bevitelnél.

Hozza ki a legtöbbet napi vitaminjából!

Amikor multi vitamin készítményt vásárol, feltétlenül nézze meg a dobozon vagy a csomagoláson lévő címkét és csak akkor vegye meg, ha a termék megfelel az alábbi elvárásoknak:

1. Egy jó multivitamin tartalmazza az összes vitamint.

2. Ellenőrizze le, hogy benne van e például az összes B-vitamin
(9 féle) legalább 25mg mennyiségben.

3. Tartalmazzon legalább 500 – 1000 mg C-vitamint.

4. Tartalmazzon körülbelül 400 NE E-vitamint.

5. Nagyon lényeges egész évben a d-vitamin fogyasztás. Legalább 1000NE legyen a napi adagban.

6. Tartalmazzon ásványi-anyagokat, köztük a kalciumot, a magnéziumot és cinket is. A kalcium és a magnézium aránya 2:1 legyen, mert az aránytalanul több kalcium fogyasztás hosszabb távon nem jó. Mesterségesen magnézium hiányt okozunk vele.

Napi 1 tabletta?

Sok ember szereti elhinni, hogy bőséges napi vitamin ellátottságot jelent egyetlen tabletta bekapása a reggeli mellé. Ezt sugallják a televízió csatornákban látható reklámok, hogy elég egy tablettával kiegészíteni az étkezést. Ez csak akkor lenne igaz, ha az egy pingpong labda méretű kapszula lenne. Ahogy egy csirkecombot sem lehet 3cm-re zsugorítani, úgy az egyéb tápanyagokat sem.

Emiatt célszerű a manapság már mindenhol kapható napi vitamin csomagokat venni, amik egy praktikus kis zacskóban 5-10 kapszulában vagy tablettában tartalmazzák, a legmegfelelőbb formában az összetevőket.

Nem könnyű beleerőszakolni egyetlen tablettába 40 különféle összetevőt, amik eredetileg olajok vagy porok vagy víz alapú oldatok voltak. Ez legtöbbször azzal jár, hogy kompromisszumot kell kötni a minőség rovására.

 

forrás: wikipédia, naturhirek

Termékeinket keresse kedvenc vitamin üzletében, bioboltjában vagy patikájában!

Vitaking partnerek térkép