E-vitaminnal a szív egészségéért

Az E-vitaminnal sokat tehetünk az egészségünkért. Ez a vitamin jelentősen csökkenti a szívkoszorúér-megbetegedés és az agyvérzés kockázatát. Mivel erős antioxidáns lassítja az öregedési folyamatokat is. Mennyi e-vitamint szedjünk?

E-vitaminnal a szív egészségéért

Az 1940-es években Evan Shute professzor és bátyja, Wilfrid Shute professzor Kanadában elsőként alkalmazták az E-vitamint a szívkoszorúér-megbetegedés kezelésében. 1946-ban még a Time magazin is írt munkájukról. De abban az időben a doktorok meg úgy gondolták, hogy a vitaminokat csak azok hiánybetegsége esetén kell alkalmazni, nem pedig olyan betegségek kezelése során, mint a szívbetegségek. Így aztán míg Shut-ék az évek során betegek százait kezeltek E-vitaminnal, a legtöbb orvos haszontalannak vélte ezt a tápanyagot.
Ám a kutatók a vizsgálatok során az E-vitamint nemcsak hogy erőteljes antioxidánsnak találták, de kiderült, hogy a szervezet első számú zsírban oldódó antioxidánsa. Az 1990’es évek elején a Harvard Egyetem kutatói kijelentették, hogy az E-vitamin jelentősen csökkenti a szívbetegség és a szívroham kockázatát. A fordulópontot azonban az 1996-ban, a brit Lancet-ben megjelent publikáció jelentette, amely szerint az E-vitamin-kiegészítés — napi 400- 800 NE adagolásban — 77 százalékkal csökkenti a szívroham bekövetkezését.

E-vitaminnal szívroham ellen, zsírban gazdag étrend esetén

Természetesen az a legjobb, ha megpróbálunk jobb ételeket fogyasztani. Egy tanulmányban, amely a Journal American Medical Associationban jelent meg, Gary D. Plotnick, a University of Maryland School of Medicine professzora írja le tapasztalatait, amely szerint a magas zsírtartalmú ételek megakadályozzák a véredények elernyedését. A zsíros ételek olyan kémiai reakciót indítanak be, amelyek feszessé teszik az erek falát. Ennek hosszú távú hatása a vérnyomás növekedése, amely viszont szívbetegséget okozhat. Amikor Plotnick E- és C-vitamin-kiegészítést írt elő, a véredények normálisan viselkedtek, mintha az ember alacsony zsírtartalmú ételt fogyasztott volna.

Az E-vitamin hatással van a koleszterinszintre

Az E-vitamin nem csökkenti a koleszterinszintet de megvédi az érfalakat annak károsító hatásától, ami talán meg fontosabb. A koleszterin úgynevezett ,,rossz” formája — az alacsony sűrűségű lipoproteinek (LDL) — az E-vitamin és a karotinoidok szállításáért felelősek a véráramban. Ha nincs elég E-vitamin az LDL-koleszterinben, az oxidációhoz vezet — a folyamat pedig a szabad gyökök károsító hatásával zárul. Ez az oxidálódott LDL-koleszterin sokkal jobban átitatja a véredények falát, mint azt normál állapotában tenné. Az olyan human kísérleteken alapuló tanulmányok, mint amelyet Ishwarlal Jialal, a dallasi University of Texas Southwestern professzora publikált, azt állítják, hogy az E-vitamin-kiegészítés megvédi az LDL-t az oxidációtól, Így az nem szivároghat át a véredények falán, csökkentve ezzel a koszorúér-megbetegedés kockázatát.

A mai táplálkozás során nem jutunk elegendő E-vitaminhoz

Robert N. Butler doktor fejti ki egy könyvben, hogy napi 1000 mandulát (a legjobb E-vitamin forrás) kellene fogyasztanunk ahhoz, hogy 400NE E-vitaminhoz jussunk. Ám ekkora mennyiségű mandula 8000 kalóriát tartalmaz, többet, mint egy kilogramm zsír.
Szervezetünk E-vitamin-szükséglete nagyon magas, főleg azért, mert nagy mennyiségben fogyasztunk finomított olajat (saláta dresszingek, sült burgonya és sok más étel esetén). Az olajok könnyen oxidálódnak, de az E-vitamin megakadályozza ezt. Tehát minél több finomított olaj jut a szervezetünkbe, annál több E-vitaminra van szükségünk.

Az E-vitamin optimális adagolása

A legtöbb szakértő az E-vitamin napi 400 NE-ben történő adagolását tartja egészségesnek. A tanulmányok szerint az olyan alacsony dózis is mutat már némi jótékony hatást, mint a 100 NE, míg az olyan nagy mennyiség, mint a 1200 NE — bár nem káros —, szükségtelennek bizonyult. Ezen kívül a természetes E-vitamin kedvezőbb hatással bír, mint a szintetikus forma.

A szintetikus E-vitamint kémiai neve alapján tudjuk beazonosítani, ami a ,,dl-alfa-tokoferol” vagy ,,dl-alfa-tokoferil-acetát”. A dl jelzést kell keresnünk. Ezzel szemben a természetes E-vitamin a d-alfa tokoferol, vagy ,,d-alfa tokoferil acetát”, esetleg ,,d-alfa-tokoferil-szukcinát”

Tehát, tudjuk, hogy az E-vitamin védi a szívet, a D-vitamin csökkenti a szívbetegségek kockázatát, a magnézium segít megelőzni a szívinfarktust, C-vitamin segít megelőzni a szív és érrendszeri betegséget…és még sorolhatnánk.  Ezek alapján a legjobb ha olyan multivitamint választ, amiben ezek a vitaminok optimális mennyiségben vannak jelen és van benne Q10, esetleg némi fokhagyma és omega 3 is. Figyelem!  Ne a megszokott, a napi szükségletek töredékét tartalmazó, olcsó multivitamin készítményeket keresse!

Ha tudjuk, hogy napi 500-1000mg C-vitamin védi a szívet, vagy E-vitaminból legalább 400-600 Ne szükséges ahhoz, hogy legyen valami hatása a szívre, ne várjunk csodát azoktól a multivitamin készítményektől, melyek ennek csak a töredékét tartalmazzák!

Magas hatóanyagtartalmú vitaminjainkat keresse kedvenc vitamin üzletében!

Vitaking partnerek térkép