Memóriaromlás ellen

Egy amerikai Alzheimer-kutatásban annyira sikerült visszafordítani a memóriaromlást, hogy hat résztvevő, aki a kísérlethez való csatlakozása idején nem, vagy csak nehezen tudta ellátni munkáját, mind vissza tudott térni az állásába, vagy javult a munkája. Mit tettek a memóriaromlás ellen?

A vizsgálat

Kis létszámú, 10 fős csoportot vizsgáltak. A kutatást az Alzheimer-kórral foglalkozó Mary S. Easton Center és az öregedéskutatással foglalkozó Buck Institute szakemberei végezték. Személyre szabott programot alkalmaztak Alzheimer-kórban, amnesztikus típusú enyhe kognitív (megismerő, a megismerésre vonatkozó) zavarban vagy szubjektív kognitív zavarban szenvedő betegeknél.

Az eredmények

Közülük tízből kilencnél a kedvező eredmények a terápia kezdete után 3-6 hónappal jelentkeztek. Egy betegnél, aki előrehaladott Alzheimer-kóros volt, nem mutatkozott javulás.

Az a hat résztvevő, aki a tanulmányhoz való csatlakozásuk idején nem, vagy csak nagy nehézségek árán tudta ellátni munkáját, mind vissza tudott térni az állásába, vagy javult a munkája. Az eredmények tartósnak bizonyultak, van olyan páciens, akit két és fél éve követnek nyomon – írták a kutatók az Aging című tudományos szaklapban.

A program része volt többek között az étrendváltozás, testmozgás, az alvás optimalizása, illetve étrend kiegészítők alkalmazása.

Mit tegyen memóriaromlás ellen?

A tudósok annak alapján szabták személyre a terápiát, hogy mennyire működött jól az adott páciens agya. Dale Bredesen példaként egy olyan beteg kezelését ismertette, aki megerőltető munkát végez, betegsége miatt azonban már elfelejtette a hazavezető utat, és más gondok is voltak a memóriájával.

Az ő étrendjéből kiiktattak minden egyszerű szénhidrátot – ami kilenc kilogrammos fogyást eredményezett -, a glutént és a feldolgozott ételeket, növelték viszont a zöldségek, a gyümölcsök és a vadon élő halak arányát. Rendszeressé tették számára a jógát és a meditációt, hogy csökkentsék a stresszt.

Milyen étrend-kiegészítőket egyen?

Minden este melatonint, az alvási ciklust irányító hormont adtak neki, az alvás hosszát napi négy-öt óráról hét-nyolc órára növelték.  (Korábbi cikkünkben írtunk pár alvást segítő tippet is, azoknak, akik rosszul alszanak) Minden nap  B12 vitamint, D3 vitamint, halolajat és koenzim-Q10-et szedettek vele, valamint javították szájhigiéniáját elektromos fogkefe és elektromos fogselyem használatával. Folytatták a hormonpótló terápiát, amely előzőleg félbeszakadt. A vacsora és a reggeli között legalább 12 órának, a vacsora és a lefekvés között pedig minimum három órának kellett eltelnie. A terápia része volt a legkevesebb 30 perces testmozgás heti négy-hat alkalommal.

forrás: index.hu