Vitaminokkal a hőség és allergia ellen

Egy jól felépített tápanyagokban gazdag étrend, az egyik legjobb módja, hogy egész évben jó formában lehessünk. A helyes táplálkozás megvédhet a napsugárzás káros hatásaitól, a ráncoktól kezdve a bőrrákig, és a többi nyári betegségtől. Az antioxidánsok természetes úton segítik a testünk védekezőképességét és javítják a szervezetünk által napi szinten elszenvedett sejti sérüléseket. Melyek azok, amik nyáron kiemelten fontosak a hőség és az allergia ellen??

Egyes vitaminok bőséges pótlásával könnyebbé tehetjük a kánikula és a szezonális allergia szezon átvészelését: kevésbé leszünk levertek, vagy megúszhatjuk kevesebb tüsszögéssel.  Mely vitaminokból fontos többet fogyasztani ebben az időszakban?

C-vitamin a hőség ellen

A C-vitamin (aszkorbinsav) tartalmú kiegészítők segíthetnek a szervezetnek a hőstresszre reagálni. Csökkenti a hőguta és a hőkiütés kialakulásának esélyét. A napi C-vitaminpótlás lerövidítheti a szervezet alkalmazkodáshoz szükséges idejét. Hogyan? Lerövidítheti a verejtékmirigyek kifáradásának idejét, és ez alacsonyabb testhőmérsékletben mutatkozhat meg.

Előzetes kutatások alapján a C-vitamin eredményes lehet, mint természetes antihisztamin (allergia ellen) valamint erős antioxidánsként is.

C-vitamin és flavoniodok

Enyhítheti a szezonális allergia tüneteként ismert orrnyálkahártya-gyulladást. Ez esetben úgy lehet a leghatásosabb, ha nemcsak az adott szénanátha gyógyszerrel kombináljuk, hanem növényi eredetű flavonoidokkal, amik csökkenthetik a test hisztamintermelését. Flavonoidokat vörösszőlőben, teában, olivaolajban, és sötét bogyós gyümölcsökben és zöldségekben találhatunk meg.

Amennyiben nem jut hozzá napi szinten ezekhez, válasszon olyan C-vitamint, amiben az aszkorbinsav (c-vitamin) mellett bőven van hozzáadott citrus bioflavonoid, esetleg egyéb növényi kivonatok, acerola cseresznye. A flavonoidokkal dúsított C-vitamin készítmények hatékonyak lehetnek allergia ellen.

A C-vitamin antioxidáns hatásai hasznosak lehetnek még a szervezet önvédelménél a sejtek sérülése esetén: támogatja a kollagéntermelést, és az új sejtek termelését. Ezek az antioxidánsok előnyünkre lehetnek a bőr védelmében a leégéssel szemben. E-vitaminnal kombinálva még hatékonyabb.

E-vitaminnal az allergia ellen?

A C-vitamin allergia tüneteit csillapító hatásaihoz hasonlóan, az E-vitamin is segíthet, különösen az orrot érintő tüneteket illetően, továbbá asztma esetén is jótékony hatású. Az E-vitamin megnyugtatja az immunrendszer azon részeit, melyek az allergiás válaszreakciókért, így a tünetekért is felelősek.

A C-, és az E-vitaminon túl a D-vitamin is jól jöhet az asztma elleni küzdelem során.

D-, és A-vitamin

A D-vitamin segít az allergia elleni harcban. Egy tanulmányban úgy találták, hogy a D-vitamin nem csak segít lecsökkenteni az allergiás reakciót okozó fehérje szintjét a szervezetben, hanem növeli a toleranciát segítő fehérjék termelését is.

Bár a napsütés magában elég lenne ahhoz, hogy a testünk megtermelje a számára szükséges D-vitamin mennyiséget, az életmódunk miatt ez szinte sosem jön létre. Napközben fedett helyeken tartózkodunk, amikor pedig napfényre jutunk, napvédő krémekkel akadályozzuk meg a test természetes D-vitamin termelését. A téli hónapokról pedig nem is kell említést tennünk. Ilyenkor csupán étrendi kiegészítésből származó D-vitamin bevitelre számíthatunk.

Pedig a  D3-vitamin szerepet játszik a különböző rákos megbetegedésektől is, többek között csökkenti a melanoma kialakulásának esélyét is. Ezen kívül A-vitamin (retinol)  segíthet melanóma ellen. Az A-vitamin szedő embereknél jelentősen kisebb a bőrrák esélye, mint azoknál, akik ezt naponta nem viszik be a szervezetükbe.

Forrás: Discovery Fit&Health, health.howstuffworkscarncernetworksciencedaily

Keresse termékeinket kedvenc vitamin üzletében, bioboltjában vagy patikájában!

Vitaking partnerek térkép