Karácsonykor

Télen hajlamosak vagyunk kalóriadús ételeket fogyasztani, lustálkodni a Tv előtt. Karácsonykor mindez fokozottan igaz, ilyenkor a szokásosnál is még többet eszünk. Összegyűjtöttünk néhány ötletet, amire érdemes odafigyelni az ünnepi időszakban, hogy egészségesebbek lehessünk.

Részesítse előnyben a halételeket és salátákat ünnepi menü részeként!

Mikor karácsonyi menüt készítjük, azt is figyeljük meg, hogy milyen hatással lesz az egészségünkre. Részesítse előnyben a könnyen emészthető halételeket. Ugyanis ezek, teljes értékű fehérjéket tartalmaznak és meglehetősen gazdagok kalciumban, foszforban, szelénben, vasban, cinkben, és jódban, valamint B-vitaminban. A halban lévő Omega-3 rendkívül fontos az emberi szervezet számára. Köretként valami olyasmit készítsünk ami könnyű, de laktató. Ilyenek lehetnek a különböző zöldség köretek, saláták.

Kerülje a transzzsírokat

A hidrogénezett olajok és transzzsírok nem egészségesek. Amikor a transzzsírok a szervezetünkbe kerülnek, roncsolják a sejtmembránokat. Innen pedig egyenes út vezet a vitamin és ásványi anyag hiányhoz (a tápanyaghiány pedig elhízáshoz) és egyéb egészségügyi problémához. Milyen termékeket kerüljön? Például az ipari péksüteményeket, a margarinokat, és az olajban sült ételeket.  Alkalmazzon zsírszegény módszereket, mint például a grillezés, gőzölés, vagy a párolás. Ha mindenképp ragaszkodik a sültkrumplihoz vagy a rántott húshoz a kókuszolaj jó alternatíva lehet.

Mellőzzük a nassolást!

A napközbeni nassolás rengeteg plusz kalóriát, és így igen nagy terhelést jelent szervezetünknek. Napi egy tábla csokoládé elfogyasztásával évente több kilót is hízhatunk. Ezért az ünnepek alatt inkább a főétkezéseket követően, desszertként kínáljuk a különböző édességeket. Ha a nassolásról mégsem tudunk lemondani, akkor együnk szezonális gyümölcsöket, zöldségeket!

Egy másik ötletünk, hogy mielőtt desszertre kerülne a sor, fogyasszunk el egy csésze teát gyógynövényekből. Számos előnyével számolhatunk majd, egyrészt a tea teltségérzetet biztosít, emiatt nagy valószínűséggel kevesebbet fogunk fogyasztani az ünnepi süteményből, másrészt antioxidánsokban gazdag, így a szervezetünknek is jót teszünk vele.

A folyadékbevitel most is fontos!

Mivel a legtöbb üdítő és alkohol rengeteg cukrot, de annál kevesebb természetes anyagot tartalmaz, így a szervezetünknek azzal teszünk jót, ha minél több ásványvizet, vagy szűrt vizet iszunk. Másrészről, ha nem iszunk eleget, akkor az agyunkban csökken a teltségérzet, hamarabb leszünk éhesek, emiatt pedig nő annak a valószínűsége, hogy túlesszük magunkat a karácsonyi menüsorból, vagy nassoláshoz folyamodunk. A legjobb, ha lehetőleg naponta legalább 2-3 liter vizet megiszik.

A mozgás az ünnepek alatt is fontos!

Ezekben a napokban se feledkezzen meg a mozgásról és fontos, hogy tartsa be a rendszerességet! Ha az időjárás engedi, lehetőleg menjen ki a szabadba és iktasson be egy nagy sétát, amely karácsonykor, hóesésben igazi élmény lehet. Naponta ilyenkor is legalább 30 percet töltsünk mozgással, sportolással. Az intenzív edzéssel nemcsak sokat tehet az egészségért, hanem csökkentheti a stresszt is, levezetheti karácsonyi készülődés utáni feszültséget.

Ha mindezekre az ünnepek alatt odafigyel, az újévben nem lesz gondja sem a súlyával, sem pedig a közérzetével. Figyeljen egészségére!