Koffein helyett, ha kell egy kis plusz energia

Túl van már a harmadik csésze kávén és még mindig fáradt? Megivott már 1-2 energia italt, de az sem segít? Biztos, hogy a koffein tartalmú italoktól leszünk energikusabbak?

Varázsszó: ENERGIA

Szinte minden termék amibe koffeint tesznek ezzel a varázsszóval reklámozza magát, de a piac kisebbik részét képviselő növényi kivonatok (guarana, zöldtea, zöldkávé) is természetes energiaforrásként pozicionálva kerül a piacra. (pedig ezeknek a növényeknek vannak ennél értékesebb hatásuk is)

Mit csinál a koffein és a koffein tartalmú ételek, italok? Nem energiát adnak, hanem a test energia tartalékait képesek kimeríteni teljesen. A szervezetünk igyekszik egyenletes energialeadásra, amit befolyásolni lehet különféle vegyületekkel. Ilyen a koffein is. A sok koffein nem kifejezetten egészséges, de a mai Ember életmódjába belefér, hogy akkor pörög amikor szükség van rá. A hajnalig tartó munka, vagy az átmulatott éjszaka természetes életmóddá kezd válni és ezt rövid távon támogatja a koffein.

Hosszabb távon a túl sok koffein kimeríti a szervezet teljes endokrin rendszerét, és különböző betegségeket tud okozni.

Valami javaslat?

B-vitaminok

Az “energia növelő” alternatívák közül a b-vitaminokat lehet kiemelni ki első helyen. A valódi energiát hordozó tápanyagokat (cukrok, zsír, proteinek) nem igazán nélkülözi a mai népesség. Sőt, inkább túl sok szénhidrátot és zsírt fogyaszt. Viszont a b-vitaminokból szinte semmit. A megnövekedett szellemi vagy testi terhelés napi b-vitamin pótlást igényel, mert ezek nem raktározódnak túl jól a szervezetben.

Sajnos a b-vitaminok nem finomak. Ezért elsősorban kapszula vagy tabletta formában érdemes fogyasztani, mivel nem valószínű, hogy valaha is sikerül finom energia-italt készíteni ami elegendő b-vitamint is tartalmaz.

Válasszon olyan multivitamint, ami bőségesen tartalmaz B-vitaminokat, és mellette legyen benne legalább 500-1000 mg C-vitamin is.

Ginseng

ginseng  a másik általunk javasolt természetes alternatíva. A koffeinnel ellentétben nem okoz hangulati hullámzást, hanem éppen ellenkezőleg; kiegyenlíti, harmonizálja a szervezet energia egyensúlyát.

Jó minőségű fehérje

A harmadik dolog, amit javasolni tudunk, a megnövelt protein fogyasztás. A fehérjék egyenletesebb energiát biztosítanak a szervezet számára a ma közkedvelt szénhidrát és zsír alapú ételeknél. Bárki, aki megpróbál napi 25-30 gramm jó minőségű proteint hozzátenni az étrendjéhez, meg fogja tapasztalni a kiegyenlített energianövekedést.

Az egyik legjobb fehérjeforrás a spirulina alga.

A spirulina 65-71 százalék fehérjét tartalmaz a növekedési körülményektől függően. Ezek a fehérjék táplálkozási szempontból úgymond “teljesek”, mivel tartalmazzák mind a 8 esszenciális aminosavat, mégpedig emberi fogyasztásra ideális arányban. Ez a legtöbb fehérjéről nem mondható el, mivel általában nincs meg bennük egy vagy több nélkülözhetetlen aminosav.